Visa meny

Läs din supportmail

customer service

Du har säkert hört att undersökningar visar att man förväntar sig svar på sina social media-kommentarer inom 1 timme vad gäller företags sidor. Har du frågat dig själv varför det är så?

Här är några anledningar:

1) Kunder ser din social media som kundtjänst

2) Kunder ser din social media som den snabbaste vägen f¨ör direktkommunikation med ditt varumärke

3) Kunder har känslan av att i sociala medier, är du ”alltid online”

Därför föreslår vi att om du inte klarar av att hålla kraven för svar inom ett par timmar, bör du tänka över din närvaro i sociala medier.

Om du jobbar med kommunikation, kommer du säkerligen i kontakt med kommentarer från kunder på Facebook, Instagram etc. Här är ytterligare ett tips: läs dina supportmail också då och då. Även om dina mail hanteras av en helt annan avdelning, är det viktigt att du som kommunikatör är helt uppdaterad på vad som sägs om dina tjänster/produkter. Med kunskapen från mailen kan du jämföra kommentarerna med vad som sägs i sociala medier, du kan använda det för att utveckla bättre innehåll för dina sociala medier och anpassa ditt företags kommunikation, så att det passar de frågor och anmärkningar som du får från dina kunder via mail. Vi föreslår att du sätter igång en process där du läser några kommentarer varje vecka – på så sätt ser du till att uppdatera din varumärkesprofil och att dina social media-kanaler inte blir en irrelevant envägskommunikation.

youtopia-rachel_nat_sign.

Genom att använda denna sida, accepterar du vårt användande av cookies. Läs mer

OK, jag förstår