Visa meny

Instagram Stories

IMG_9448

För ett par dagar sedan blev Instagram en smula mer likt Snapchat, efter att ha rullat ut Instagram Stories. Det funkar i princip på samma sätt som din Snapchat story. Du kan spela in en video eller ladda upp bild, lägga på text, emojis etc. och din story finns kvar i 24 timmar för dina följare att se.

Inte så himla hett!
Det kan te sig lite efterapande att släppa en funktion som är så mycket av en kopia av en annan app. Men här är några anledningar till varför det har gjorts:
– Instagram har kämpat med att stanna kvar som het på marknaden bland den yngre publiken.
– Snapchat har lyckats väldigt bra med att attrahera den yngre publiken.
– Instagram behövde desperat uppdatera sig med en funktion som förstärker ”här och nu”, det som gör appen ”instant”.

Trots detta, hade vi personligen önskat att Instagram hade kommit på något mer banbrytande sätt att uppnå samma sak. Att de hoppar på ”stories-trenden” förstärker känslan av att det är mot live video och känslan av att vara med i ögonblicket där det händer – som är framtiden.

Hur kan marknadsförare gynnas av Instagram Stories?

Vi ser funktionen som ett riktigt bra verktyg för influencers. Se till att din story är sedd av alla dina följare, den ska vara relevant och gärna kul. Varumärken som redan provar funktionen är för att nämna några, NASA, Wholefoods och Net-a-porter. Vi rekommenderar att du använder Instagram Stories för att visa live ögonblick med ditt varumärke och ”behind the scenes” material.

youtopia-rachel_nat_sign

Genom att använda denna sida, accepterar du vårt användande av cookies. Läs mer

OK, jag förstår