Visa meny

Har du märkt det?

Google tillkännagav det den 19:e februari, inga fler annonser på högra sidan av sökresultaten. Dessa textannonser har statistiskt sett alltid fått lägre CTR och ROI än annonser i topp-positionerna. De kommer inte att visas mer. Istället kommer Google att visa fyra annonser i topp-positionerna (förut tre), och tre nedanför de organiska sökresultaten. Det betyder att du kan se maximalt sju annonser nu (förut max elva).  De enda annonser som kan komma att visas i högerkolumnen är Google Shopping-annonser som historiskt sett haft bättre resultat.

Ändringen är nu implementerad. Men vad betyder det egentligen?

IMG_6206

Ja, det kommer på något sätt att påverka SEO, eftersom de första organiska resultaten visas på position 5 (visuellt) nu. Det är för tidigt att säga hur.

Det finns en risk att vi kommer att se en generellt sett högre CPC på grund av konkurrens om topp-positionerna, men det är för tidigt att förutsäga exakt. Mer troligt är att annonsörer kommer att satsa ännu mer på högkvalitativa annonser, det blir än viktigare att ha en hög QS (Quality Score) och hög position. E-handlare kommer förmodligen att lägga fokus på Google Shopping, vilket mycket väl kan vara ett av Googles primära mål, förutom att filtrera bort bruset av dåliga annonsresultat – samt så klart mata Google-kassa-kon lite grann under tiden. Två flugor i en smäll ni vet… ;)

Oavsett vad är Google fortfarande en stor del av våra kunders primära inkomstkälla, oroa er inte, vi kan guida er genom dessa förändringar. Om du behöver hjälp med dina annonser på Google, hör av dig!

youtopia-rachel_nat_sign

 

Genom att använda denna sida, accepterar du vårt användande av cookies. Läs mer

OK, jag förstår