Visa meny

Det nya Instagram-flödet

IMG_5154

Instagram kommer väldigt snart att genomföra en stor förändring gällande hur innehållet presenteras för deras användare. Många stora Instagram-användare har nu gått i panik och lagt upp bilder där de uppmanar sina följare att sätta på notifikationerna, så att de blir notifierade varje gång något från den specifika Instagram-profilen läggs upp.
IG_3
Har du undrat varför de är så oroliga?  Låt oss förklara den nya förändringen!


 

”Instagram – inte längre ’instant’?”

1. Inte längre kronologiskt
Instagram är känt för att vara mediet som är ”instant” (vilket även namnet antyder). Men Facebookägda Instagram kommer snart applicera algoritmer till dess flöde, vilket inte skiljer sig väldigt mycket från hur Facebook fungerar idag. Det innebär först och främst för Instagrams användare att deras följarflöde inte längre kommer visas i den kronologiska ordning som det i visas idag.

 

”Man missar i genomsnitt 70 procent av innehållet”

2. Instagram vill visa inlägg som de tror intresserar dig
Instagram har gått ut med informationen i detta blogginlägg, att deras användare i genomsnitt missar 70 procent av innehållet på Instagram. Med de nya algoritmerna så vill de kunna visa innehåll som de tror att du bör vara intresserad av att se först. Detta baseras till exempel på vilka inlägg du tidigare har gillat. Om du till exempel brukar gilla många inlägg från en specifik person på Instagram, kommer du se nya inlägg från den personen först i det nya flödet.

”Som regel är man inte positivt inställd inför stora förändringar”

3. Radikal förändring
Denna nya förändring är en av de mest radikala som någonsin har gjorts i Instagrams sex år långa historia. De som använder ett medie flitigt, är som regel inte positivt inställda inför stora förändringar. Innan de med säkerhet vet hur detta kommer påverka interaktionerna på deras inlägg, kan de känna sig oroliga och visa starka känslor inför förändringen.

”Stort antal organiska visningar helt gratis”

4. Varför denna förändring?
Facebook ändrade sitt flöde till att vara baserat på algoritmer under 2009, vilket gjorde det lättare för Facebook att tjäna mer pengar på annonser. Helt plötsligt så var det svårt för företag att visas för sina följare om de inte spenderade pengar på att boosta inlägg eller annonser.  Huvudanledningen till varför Instagram nu också blir algoritm-baserat om du frågar en ansvarig på Instagram, är för att genomsnittsanvändaren ska se mer av de inlägg som intresserar dem. Om du frågar vad vi tror är anledningen till varför denna förändring genomförs, så skulle vi svara att det är förmodligen för att kunna visa rätt annonser till rätt användare, och för att i slutändan få företag att betala för att synas. I nuläget får företag ett stort antal organiska visningar helt gratis på Instagram. Detta är ingenting som Instagram inte lagt märke till direkt  och genom denna förändring kan de tvinga företag att betala för att synas i framtiden.

IG_1

”Gå inte i panik!”

5. Avvakta och se
Det nya Instagram-flödet ska lanseras någon gång under ”de kommande månaderna”, vi misstänker att det kommer att lanseras successivt och då kan du inte med säkerhet veta när det kommer bli aktuellt för dig. Gå inte i panik riktigt än! Avvakta och se hur det nya flödet verkligen kommer fungera, om det visar dig relevant innehåll och om det faktiskt kanske till och med kommer öka dina interaktioner. Om du driver ett företag och behöver hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss! Vi kan hjälpa er med allt från att skapa inspirerande innehåll till annonsering och branding. Emaila oss eller ring när du vill och boka in att gratis första möte där vi kan prata om dina mål och en framtida stategi för dina sociala medier.

Följ oss på  Facebook och Instagram för att få mer social media-nyheter och inspiration!

youtopia-rachel_nat_sign

Genom att använda denna sida, accepterar du vårt användande av cookies. Läs mer

OK, jag förstår