Visa meny

Content – en uppåt- eller nedåtgående spiral

Content

 

Om du bara lär dig en sak om social media – låt det bli detta: Content är inte bara viktigt, det kan vara avgörande för ditt varumärke. Antingen blir det en uppåtgående spiral som ger dig fler följare, eller så blir det en ond spiral nedåt.

Det räcker inte att skapa awareness, du vill också engagera både a) dina kunder och b) dina potentiella kunder, och de två segmenten kan se olika ut, kanske måste du kommunicera till dem på olika sätt. Hur skapar du innehåll som är relevant för så breda segment?

Vi tar en titt på några riktigt bra exempel. Om ditt varumärke har många olika budskap/produkter, kan det vara meningsfullt att, så som Nike har gjort, göra separata Facebook-sidor för t.ex. golf, basket, amerikansk fotboll etc. Det är bra för dem,  inte bara för att de är ett så stort globalt varumärke, utan också för att de då kan kommunicera mer specifikt och se till att innehållet är relevant för följarna. Vi älskar också hur de skapar kampanjer som tar fasta på värdegrunder, som de sedan sprider i sina social media-kanaler. Just nu är det EQUALITY. Kom igen, det är ett budskap som många kan relatera till och vill engagera sig i idag. Så de har på så sätt inkorporerat vad som är aktuellt i samhället idag, med vad deras varumärke står för.

ScreenHunter_234 Mar. 05 20.22

Ett bra verktyg är tävlingar. Genom att be dina följare att bidra med egna bilder, uppmuntrar du till engagemang. Men se till att det du ber dem om är a) förhållandevis lätt för dem att genomföra, b) inte mot några regler på dina valda social media-kanaler och c) att du ber dina följare att hålla sina profiler öppna under tävlingsperioden, så att du kan se deras bidrag. Många förstår t.ex. inte att deras privata profiler på Instagram förhindrar att deras tävlingsbidrag blir sedda, och du får färre bidrag i dina Instagram-tävlingar.

H&M har ofta riktigt inspirerande tävlingar på gång.

ScreenHunter_235 Mar. 05 20.25

Ett annat bra tips är att använda nya funktioner, medan de är nya på diverse social media-kanaler. Facebook låter oftast nya funktioner få fler visningar, för att de vill att fler ska använda funktionen. Så om du kan hitta ett bra och meningsfullt sätt att kommunicera något relevant till dina följare via nya funktioner, slösa ingen tid – gör det!

Senast i onsdags kunde man följa H&M STUDIO:s live stream av vår/sommar-kollektionen för 2017 direkt från catwalken. Nu behöver du inte längre köpa dyra biljetter för att få en biljett till första raden på modevisningar.

landscape-1488397716-gettyimages-513398748

S¨å tänk smart, inte utanför boxen, tänk som om det inte fanns någon box, så kommer ditt innehåll i sociala medier att bli en positiv spiral av engagemang som skapar fler följare f¨ör varje inlägg. Detta för att ditt innehåll är relevant, intressant, roligt och engagerande.

Kort repetition på hur du skapar denna magiska uppåtgående spiral av content:

- Fundera på att dela upp din kommunikation i flera social media-profiler för ditt varumärke.

- Använd starka värderingar som rimmar väl med ditt varumärke, men också talar till dina följare på ett personligt plan.

- Engagera dina följare i lätta och roliga tävlingar.

- Använd dig av nya funktioner/features för att få flest möjliga antal visningar och för att skapa hype.

Vi önskar dig lycka till! :)

youtopia-rachel_nat_sign

Genom att använda denna sida, accepterar du vårt användande av cookies. Läs mer

OK, jag förstår