Visa meny

Blogg

Tips: Anpassa innehåll efter plattform

kaboompics_Macaroons, roses, Macbook, coffee, marble

Det finns otaliga sociala medier som du kan vara aktiv på med ditt brand. Ingen plattform är den andra lik och det innebär också att kommunikationen fungerar olika beroende på sociala mediernas funktionalitet och utformning.

Här är några värdefulla tips för dig som är aktiv på Facebook, Instagram och Snapchat med ditt brand.

Facebook

Driv trafik
Facebook är en perfekt plattform för dig som vill driva trafik till din hemsida eller blogg, speciellt om du sponsrar inläggen målmedvetet mot rätt målgrupp. Använd tracking-länkar för att mäta din trafik! Det är alltid intressant för dig att senare analysera vilka inlägg som fungerade bäst för att optimera ditt innehåll.

Håll dig kortfattad
Berätta lite om innehållet du länkar till för att väcka nyfikenhet men inte allt. Försök alltid att hålla dig kort, se till att din text inte blir så lång att ”läs mer” knappen dyker upp, för vem trycker på den eller orkar läsa så långa texter på Facebook egentligen?

Kombinera text med bild eller video
Inlägg fungerar bäst på Facebook om de innehåller både bild och text eller video och text. Bilden eller videon ska komplettera din text. Om du använder dig av videos, se till att ladda upp de direkt på Facebook istället för att länka till en YouTube-video eller annan plattform. Facebooks algoritmer verkar föredra när innehållet finns direkt på Facebook.

Instagram

Bilden i fokus
På Instagram är bilden i fokus. Utan en bra och inspirerande bild eller kort video har du inget framgångsrikt inlägg på plattformen. Se till att bilderna som du använder alltid är högupplösta för bästa kvalitet. Om du vill utmana dig själv kan du testa på att lägga upp bilder efter olika teman exempelvis genom att hålla dig till en viss färgskala som är förutbestämd när du lägger upp innehåll.

Tagga relevanta konton
I icke sponsrade inlägg på IG kan du inte använda länkar. Därför är texten också viktig eftersom du istället kortfattat måste förklara vad du vill ha sagt om bilden inte talar för sig själv. Använd Instagrams tagg-funktion för att tagga relevanta konton både i bild och text. Detta ökar din synlighet och är ett bra sätt att jobba på dina relationer med andra brands som är aktiva på plattformen.

Snapchat

Våga publicera direkt – när något sker
På Snapchat är kraven på kvalitet inte lika högt. Det innebär inte att dina snaps inte ska vara genomtänkta men det är OK att filma lite skakigt från ett viktigt event eller behind the scenes-moment. Följarna på Snapchat är vana vid mediets förmåga att förmedla något här och nu och ser dagligen innehåll av varierande kvalitet – det viktigaste här är att publicera något när det sker. På så sätt är denna sociala kanal utmärkt för brands att visa en annan personlig och mindre ”seriös” sida av sitt varumärke som kanske inte visas upp i andra sociala medier.

IMG_9981

Testa Insta-stories
Om du tycker Snapchat verkar krångligt. Testa Instagram Stories istället vilket fungerar på ett liknande sätt och är ett effektivt sätt för dig att marknadsföra dig ytterligare mot dina följare på IG. Kom ihåg dock att Stories på IG kräver högre kvalitet än innehåll på Snapchat. Det är viktigt att anpassa dig efter plattformen och den polerade bild som visas upp på IG får inte raseras fullständigt med allt för oseriösa Stories. Försök istället att arbeta med denna kanal som en möjlighet att få din följare på tråden för att berätta om ditt brand på ett sätt som väcker nyfikenhet inför att ta reda på mer och klicka sig in på din profil.

Exempel på hur Primark använder sig av sina Instagram Stories:

IMG_9983

 

Det är bara att höra av sig om du har frågor, funderingar eller behöver hjälp med din kommunikation på sociala medier.

youtopia-rachel_nat_sign.

Läs din supportmail

customer service

Du har säkert hört att undersökningar visar att man förväntar sig svar på sina social media-kommentarer inom 1 timme vad gäller företags sidor. Har du frågat dig själv varför det är så?

Här är några anledningar:

1) Kunder ser din social media som kundtjänst

2) Kunder ser din social media som den snabbaste vägen f¨ör direktkommunikation med ditt varumärke

3) Kunder har känslan av att i sociala medier, är du ”alltid online”

Därför föreslår vi att om du inte klarar av att hålla kraven för svar inom ett par timmar, bör du tänka över din närvaro i sociala medier.

Om du jobbar med kommunikation, kommer du säkerligen i kontakt med kommentarer från kunder på Facebook, Instagram etc. Här är ytterligare ett tips: läs dina supportmail också då och då. Även om dina mail hanteras av en helt annan avdelning, är det viktigt att du som kommunikatör är helt uppdaterad på vad som sägs om dina tjänster/produkter. Med kunskapen från mailen kan du jämföra kommentarerna med vad som sägs i sociala medier, du kan använda det för att utveckla bättre innehåll för dina sociala medier och anpassa ditt företags kommunikation, så att det passar de frågor och anmärkningar som du får från dina kunder via mail. Vi föreslår att du sätter igång en process där du läser några kommentarer varje vecka – på så sätt ser du till att uppdatera din varumärkesprofil och att dina social media-kanaler inte blir en irrelevant envägskommunikation.

youtopia-rachel_nat_sign.

Content – en uppåt- eller nedåtgående spiral

Content

 

Om du bara lär dig en sak om social media – låt det bli detta: Content är inte bara viktigt, det kan vara avgörande för ditt varumärke. Antingen blir det en uppåtgående spiral som ger dig fler följare, eller så blir det en ond spiral nedåt.

Det räcker inte att skapa awareness, du vill också engagera både a) dina kunder och b) dina potentiella kunder, och de två segmenten kan se olika ut, kanske måste du kommunicera till dem på olika sätt. Hur skapar du innehåll som är relevant för så breda segment?

Vi tar en titt på några riktigt bra exempel. Om ditt varumärke har många olika budskap/produkter, kan det vara meningsfullt att, så som Nike har gjort, göra separata Facebook-sidor för t.ex. golf, basket, amerikansk fotboll etc. Det är bra för dem,  inte bara för att de är ett så stort globalt varumärke, utan också för att de då kan kommunicera mer specifikt och se till att innehållet är relevant för följarna. Vi älskar också hur de skapar kampanjer som tar fasta på värdegrunder, som de sedan sprider i sina social media-kanaler. Just nu är det EQUALITY. Kom igen, det är ett budskap som många kan relatera till och vill engagera sig i idag. Så de har på så sätt inkorporerat vad som är aktuellt i samhället idag, med vad deras varumärke står för.

ScreenHunter_234 Mar. 05 20.22

Ett bra verktyg är tävlingar. Genom att be dina följare att bidra med egna bilder, uppmuntrar du till engagemang. Men se till att det du ber dem om är a) förhållandevis lätt för dem att genomföra, b) inte mot några regler på dina valda social media-kanaler och c) att du ber dina följare att hålla sina profiler öppna under tävlingsperioden, så att du kan se deras bidrag. Många förstår t.ex. inte att deras privata profiler på Instagram förhindrar att deras tävlingsbidrag blir sedda, och du får färre bidrag i dina Instagram-tävlingar.

H&M har ofta riktigt inspirerande tävlingar på gång.

ScreenHunter_235 Mar. 05 20.25

Ett annat bra tips är att använda nya funktioner, medan de är nya på diverse social media-kanaler. Facebook låter oftast nya funktioner få fler visningar, för att de vill att fler ska använda funktionen. Så om du kan hitta ett bra och meningsfullt sätt att kommunicera något relevant till dina följare via nya funktioner, slösa ingen tid – gör det!

Senast i onsdags kunde man följa H&M STUDIO:s live stream av vår/sommar-kollektionen för 2017 direkt från catwalken. Nu behöver du inte längre köpa dyra biljetter för att få en biljett till första raden på modevisningar.

landscape-1488397716-gettyimages-513398748

S¨å tänk smart, inte utanför boxen, tänk som om det inte fanns någon box, så kommer ditt innehåll i sociala medier att bli en positiv spiral av engagemang som skapar fler följare f¨ör varje inlägg. Detta för att ditt innehåll är relevant, intressant, roligt och engagerande.

Kort repetition på hur du skapar denna magiska uppåtgående spiral av content:

- Fundera på att dela upp din kommunikation i flera social media-profiler för ditt varumärke.

- Använd starka värderingar som rimmar väl med ditt varumärke, men också talar till dina följare på ett personligt plan.

- Engagera dina följare i lätta och roliga tävlingar.

- Använd dig av nya funktioner/features för att få flest möjliga antal visningar och för att skapa hype.

Vi önskar dig lycka till! :)

youtopia-rachel_nat_sign

Genom att använda denna sida, accepterar du vårt användande av cookies. Läs mer

OK, jag förstår